Montag, Februar 07, 2011

Studien: "Romantische Komödien ruinieren Ihr Liebesleben"

Seit Jahrzehnten versuchen insbesondere Feministinnen nachzuweisen, dass der Genuss von pornographischen Filmen Männern und vor allem Frauen auf die eine oder andere Weise schadet. Es überrascht nicht, dass man sich für solche Studien ausgerechnet ein Genre aussuchte, das zumindest vor dem Zeitalter des Internets weit überwiegend von Männern konsumiert wurde. In meinem Buch "Sind Frauen bessere Menschen?", erschienen 2001, hatte ich in einer Seitenbemerkung spekuliert, wenn man sich einmal die romantischen Liebesschmonzetten näher anschauen würde, die viele Frauen konsumieren, fände man vermutlich viel eher heraus, dass sie deren Realitätswahrnehmung nicht gerade gut täten.

Jetzt entdecke ich eher zufällig eine BBC-Meldung aus dem Jahr 2008, der zufolge genau das inzwischen durch die Forschung belegt wurde. Studien gelangte zu dem Ergebnis, dass die Fans sogenannter "romantischer Komödien" unrealistische Erwartungen an einen Partner hegen (etwa dass er ihre Gedanken lesen kann) und deshalb an der Kommunikation oft scheitern. Sie beginnen an die Mächte des Schicksals zu glauben, an eine vorherbestimmte Liebe - und daran, dass Sex immer perfekt sein müsse:

Rom-coms have been blamed by relationship experts at Heriot Watt University for promoting unrealistic expectations when it comes to love. They found fans of films such as Runaway Bride and Notting Hill often fail to communicate with their partner. Many held the view if someone is meant to be with you, then they should know what you want without you telling them.

The movies included You've Got Mail, Maid In Manhattan, The Wedding Planner and While You Were Sleeping.

The university's Dr Bjarne Holmes said: "Marriage counsellors often see couples who believe that sex should always be perfect, and if someone is meant to be with you then they will know what you want without you needing to communicate it. We now have some emerging evidence that suggests popular media play a role in perpetuating these ideas in people's minds. The problem is that while most of us know that the idea of a perfect relationship is unrealistic, some of us are still more influenced by media portrayals than we realise."

As part of the project, 100 student volunteers were asked to watch the 2001 romantic comedy Serendipity, while a further 100 watched a David Lynch drama. Students watching the romantic film were later found to be more likely to believe in fate and destiny. A further study found that fans of romantic comedies had a stronger belief in predestined love.

Kimberly Johnson, who also worked on the study, said: "Films do capture the excitement of new relationships but they also wrongly suggest that trust and committed love exist from the moment people meet, whereas these are qualities that normally take years to develop." The researchers have now launched an online study on media and relationships.